Opticien Bril 29
De directie van Opticien Bril 29 had het gevoel dat er in samenwerking en klantcontact groei mogelijk was binnen het bedrijf. Zij kwamen daarom bij mij terecht met de vraag of ik hen daarbij verder kon helpen. Na een aantal verkennende gesprekken kwamen we gezamenlijk tot de conclusie dat een training voor de leidinggevenden een goede eerste stap zou zijn. Daarna heb ik bij de alle medewerkers geïnventariseerd waar zij knelpunten zagen. Op basis daarvan heb ik voor het gehele personeel twee trainingen ontwikkeld: een module klantcontact en module over samenwerken.
Referentie
Peter Thoutenhoofd, mede-eigenaar Bril 29 Wageningen:
Wij hebben contact gezocht met Yvonne omdat wij merkten dat er bij ons in het team wat te verbeteren viel aan zowel de interne als externe communicatie. Wij hebben het traject verdeeld in intern en extern, dus gericht op collega’s onderling en ook naar de klant. Hierbij zijn een heleboel facetten te voorschijn gehaald zoals o.a.:
-
het voeren van een goed functioneringsgesprek en /of beoordelingsgesprek;
-
communiceren binnen het team, hoe ga je om met zowel positieve als negatieve feedback;
-
In kaart brengen van elkaars kwaliteiten en valkuilen, en daarmee om te gaan;
-
voeren van slechtnieuwsgesprek met klant, telefonisch, via mail en in de winkel.
Wij hebben het als zeer waardevol ervaren hoe Yvonne hier mee omging en de oplossingen die zij aandroeg gebruiken wij nog steeds dagelijks. Het werken in het team verloopt door dit alles soepeler. Wij zijn enthousiast over de aanpak van Yvonne en weten haar te vinden indien gewenst.